Kalahari (26 jan) + Sossusvlei (27 jan)

27 januari 2020 - Mariental, Namibië

Lieve volgers,

Het is tijd voor een nieuw verslag maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar te beginnen. Wat een dag: wauw! Zo ontzettend veel indrukken die we gaan proberen te omschrijven.

Gisteravond lagen wij relatief op tijd in bed, rond 21:00. En we sliepen denk ik allebei on 21:30. Een goede nachtrust was wel nodig. Vanmorgen hadden wij om 07:30 ons ontbijt in het Vondelhof Guesthouse in Windhoek. Vers bruin brood, kaas, jam, pancakes, verse aardbeien yoghurt, thee, koffie. Ik zeg: verrukkelijk! We zijn nog even naar de lokale supermarkt gelopen om even wat ‘lunch’ materiaal te halen voor onderweg. Broodje, banaantjes, pindakaas en wat drinken. Toen terug naar de kamer, koffer gepakt, uitgecheckt en stipt om 09:00 uur reden wij weg. Tim mocht vandaag beginnen. Het ging hem al een stuk beter af dan gisteren, het links rijden en rechts zitten word al wat normaler terwijl het tegelijkertijd de normaalste zaak van de wereld begint te worden. Goed teken. Nu helpt het ook wel dat die auto een mooie bak is waar wij zeker wel aan kunnen wennen. Haha.

Onderweg keken wij onze ogen uit van het landschap. Ondertussen ook gefocust op eventuele wilde dieren want je kunt ze overal tegen komen. En die hebben we ook gezien, zoals een zebra, struisvogels, geiten en een springbeest. We reden richting het plaatsje Rehoboth en het landschap was een soort van schouwspel. De ene kilometer is alles geel zand, andere kilometer weer allemaal stenen, dan weer wit, dan weer wat meer groen of juist weer echt rood. Een schouwspel dus waarvan je denkt: hoe is dit mogelijk aan een en dezelfde weg. We hebben onderweg een keer onze auto in de berm gezet om een foto van een rivier te maken. Alhoewel, van een rivier is niks te zien want er is gewoon geen water; zo droog. Maar wel heel indrukwekkend om er toch even een foto van te maken.

Rivier die droog staat

We vervolgden onze weg. In Rehoboth gingen we maar even tanken, Ilse kon een zonnebril kopen want zij had een lege koker meegenomen naar Namibië, erg handig. En toen, jaja daar kwam het moment, ging Ilse het stuur overnemen. Ook zij heeft nu officieel in Namibië gereden. Vandaag was een relatief makkelijke etappe omdat 95% van de 100% afstand van asfalt was. Vanaf morgen is dat anders.

Eenmaal aangekomen in Kalahari bij de Anib Lodge (rond 13:15) voelde het als een paradijs. Heel groot maar zo ontzettend mooi. Pracht locatie, aardige mensen, goed weer: wat wil je nog meer? Nou, heel simpel: in het zwembad liggen en kijken naar wilde dieren. En ja hoor! Bingo! Ilse dacht even dat ze in de maling werd genomen door Tim toen hij zei: “moet je eens achter je kijken, er komen gnoe’s aan!”. Ilse had net 5 sec daarvoor gekeken maar helemaal niks dus ze geloofde Tim niet. Maar hij was zowaar eens serieus want er stormde een hele kudde gnoe’s aan.

Gnoe’s vanuit het zwembad

Toen die weg waren kwam er een Oryx vanuit de verte aanlopen. Machtig mooi en dat allemaal vanuit het ijskoude maar toch lekkere zwembad onder het genot van een drankje. Proost!

Kalahari Zwembad

Even gauw een douche genomen en om 17:30 gingen we mee met een safari. Safari? Ja een safari. Ze hebben hier dan wel geen giraffen, olifanten en andere katachtige beesten maar wel genoeg andere wilde dieren om te spotten. Dus deze sun-down safari hebben we extra geboekt hier op locatie. Super aardige gids die ons een hoop informatie vertelde. Ook in welke bomen luipaarden schuilen. We zijn op een gegeven moment nog even de auto uit gestapt om te kijken naar een verlaten struisvogel nest waar we ook een ei hebben vast gehouden. Het ligt er al een jaar dus alles wat erin zit is dood. Daarna weer gauw de auto in en vervolgenden we onze weg.

Ei struisvogelnest

En toen... Toen was het onze fantastische gids die gewoon een dier tevoorschijn heeft getoverd die niet bekend staat in dit gebied. We zagen potverdorie een paar Giraffen. Nou, onze dag kon al niet stuk maar nu al helemaal niet meer!!!

Giraffe! Oryx hoorns

We hebben o.a. Gnoe’s, springbokken, zebra’s, giraffen, struisvogels, Kudu’s, Oryx, Elanden en Antilopen etc gezien. En als toetje: de zonsondergang onder het genot van een drankje. Lees: Tim aan een namibisch biertje en Ilse aan de Gin Tonic. Daar liepen we dan met ons drankje door de Namib Dessert tussen de wilde dieren te kijken naar de zonsondergang. Wauw wauw wauw. We kwamen om 20:30 terug en toen was het tijd voor ons diner. Ook hier absoluut niks op aan te merken, het was weer smullen en Tim kreeg eindelijk antwoord op zijn droom. Vrijdagochtend maakte ik hem wakker en hij zei ‘wat moet ik met spikkels?’. Hier plaag ik hem al de hele tijd mee of hij er al antwoord op heeft, nou, er lagen spikkels bij het toetjesbuffet. Het antwoord is dus: spikkels op vanille ijs! Hahah. Om 21:30 naar de kamer en ons gereed maken om lekker te gaan slapen. Morgen staat er tenslotte een vroeg ontbijt op de planning om te vertrekken richting Sossusvlei waar we twee nachten zullen overnachten. Ilse zal beginnen met rijden en dan neemt Tim het middagdeel op zijn rekening want dan gaan we de bergen door. Hahaha.

4503395-s.jpg?1580130733

Safari Kalahari

Sundown TimSubdown IlseSundown Panorama

Inmiddels is het woensdagmiddag maar wegens wifi gebrek konden we niks plaatsen.

Vanmorgen zijn we rond een uurtje of 08:30 vertrokken in de richting van Sossusvlei. Hier zijn we rond 14:30 aangekomen. We hebben dus 6 uur over de rit gedaan, maar door alle indrukken voelde het als of we maar 2 uurtjes in de auto hebben gezeten. Het eerste deel van de reis van vandaag ging over asfalt, dit ging prima. Het tweede deel ging over gravel/grind. Dit was even wennen maar opzich goed te doen. Onderweg veranderde het landschap om de 10 minuten. Allerlei kleuren kwamen voorbij van de vlaktes en heuvels. Fantastisch! Op drie kwart van de reis reden we opeens door een gigantisch berggebied. Ook hier waren de kleuren om de zoveel tijd weer geheel anders! De laatste 40 kilometer van de reis was de weg echt slecht. Ilse zei op een gegeven moment dat ze beter een sport bh aan had kunnen trekken. Nou dan weten jullie wel hoe hobbelig de weg was haha! Dus Melanie, Carmen en Natalie, dit kan best een gouden tip zijn ;)!

Onderweg nog een hoop dieren gespot. Zebra's, Oryxen, apen, spribgbokken, struisvogel noem maar op. Echt heel gaaf!

Uiteindelijk aangekomen op onze nieuwe locatie. Het Desert Camp volledig in de middle of nowhere. Het uitzicht is prachtig en er kwam zojuist nog een Oryx langs ons huisje schuifelen opzoek naar wat schaduw. Want het is hier maarliefst 40 graden.. De kamer heeft gelukkig een airco en is echt heel luxe. Vanavond wordt er eten bij onze kamer gebracht welke wij zelf op de braai klaar mogen gaan maken. We zijn benieuwd!

Oryx bij Desert CampUitzicht huisje Desert CampDesert Camp

Morgen ochtend erg vroeg ontbijten en om 06:15 uur gaan we de sossusvlei betreden. Hier morgen meer over! Wij gaan nu een drankje nemen aan het zwembad en een duik nemen. Het is hier tenslotte maar liefst 40 graden!!! Halleluja.

x van ons

Hier nog wat foto’s:

Kalahari Anib LodgeSafari > Kalahari4503394-s.jpg?1580130748 Uitleg van de gidsFantastisch landschapStofwolk achter onsSchoon, schoner, vies

1. Natasja:
    27 januari 2020
    Wat een paradijsje zeg. Het lijkt wel of jullie alleen op de wereld zijn. Super mooi. Geniet er maar lekker van!
  2. Anha:
    27 januari 2020
    Heerlijk Ilse en Tim. Stuiter lekker door!
  3. Carla Modder:
    27 januari 2020
    Wederom weer een prachtige dag
    Het houdt niet op
    Geweldig
    💋💋
  4. Miriam:
    27 januari 2020
    Wat een mooi verhaal😍. Toch super om jullie zo te volgen met het verslag en de foto's. Geweldig dat jullie dit allemaal beleven. Geniet Maximaal samen💞😘
  5. Rene Boer:
    27 januari 2020
    Mooi hoor Ilse en Tim, wat een mooie reis ! Nu nog de leeuwen zoeken ! Fijne vakantie verder en lekker genieten !
  6. Angela:
    27 januari 2020
    Ziet er allemaal super uit.
    Geniet ze lieverds😘
  7. Melanie:
    27 januari 2020
    Super weer. Nou zet ze maar goed vast voor woensdag want als vandaag die sport bh al nodig was.... be prepared voor woensdag 😉
  8. Melanie:
    27 januari 2020
    Gaaf, kan er nx anders van maken. Geniet!!!
  9. Carmen Visser:
    28 januari 2020
    Ben blij dat jullie het ook zo mooi vinden!! Leuk om weer te lezen! En goed idee die sport bh 😂