31 januari > Damaraland

31 januari 2020 - Erongo Region, Namibië

Lieve volgers,

Vandaag werd het weer tijd om ons te verplaatsen richting een nieuwe locatie. Van Swakopmund richting Damaraland met kleine om route langs de kust richting Cape Cross. Maar eerst een heerlijk ontbijt bij ons verblijf Cornerstone Guesthouse en een laatste praatje met deze vriendelijke mensen. Tijd om uit te checken en te gaan vertrekken. We stoppen even bij een benzinepomp om te tanken en onze ramen schoon te maken. Ilse besloot het eerste stuk te rijden van circa 120 km. Grotendeels asfalt, of nou ja, look a like asfalt.

Na ongeveer 1,5 uur kwamen we aan op Cape Cross. Op deze plek leven zo’n 80.000 zeehonden. Eerst moesten we een permit kopen om het gebied te betreden. Qua geur leek er niks aan de hand. Na het verkrijgen van onze permit meteen doorgereden richting de parkeerplaats. Toen we de auto parkeerde zagen we de eerste zeehonden al liggen. Vervolgens wilde Tim alvast de auto uit te stappen maar deed hij het portier open, om deze vervolgens heel snel weer dicht te trekken. Wat een verschrikkelijke stank zeg!!! Er stopte naast ons een andere auto en we gingen even afwachten wat de reactie van die personen zou zijn als zij de auto uit kwamen. Nou de vrouw kwam de auto uit en die ging meteen kokhalzen en bijna over haar nek. Ilse heeft toen maar haar sjaal van de achterbank gehaald en deze voor haar neus gehouden. Toen zijn we zelf (soort van kokhalzend) de auto uitgelopen en hebben het pad gevolgd waaronder de zeehonden lagen te slapen. Man man man wat een lucht en herrie produceren die beesten. Na ongeveer 15 minuten zijn we weer terug gegaan naar de auto gegaan en hebben wij onze weg vervolgd richting Damaraland. Ondanks de stank is het wel absoluut de moeite waar om het te bezoeken als je er toch bent.

4508966-s.jpg?1580501995Cape CrossCape CrossCape Cross

Onderweg een groot gedeelte op een zoutweg gereden. Dit is bijna net zo goed begaanbaar als asfalt dus we konden lekker doorrijden. Het laatste stuk was weer gravel met vele gaten en hierdoor moest de snelheid er weer fors uit. Langs de weg zijn we op meerdere plaatsen kraampjes tegengekomen waar men mineralen en andere stenen verkochten. Al de stenen daar komen uit die regio.

4508971-s.jpg?1580501942OnderwegGravel

Het langzaam rijden heeft wel zijn voordelen: genieten van de magistrale omgeving. Wat is Damaraland prachtig. Niet in woorden te beschrijven!

Toen rond een uurtje of 15:00 kwamen we aan bij onze nieuwe oven. Oven? Ja oven, we slapen namelijk in een tent de komende twee nachten. Het is wel een hele gave tent met een buiten toilet en buiten douche. Geen elektriciteit, geen airco, helemaal niks. Behalve een tent met twee bedden waar we lekker in zullen gaan bakken. Hopelijk branden we niet aan maar we gaan ons best doen.

Onze tent4508974-s.jpg?1580501919Buiten badkamerOnze tent

Helaas kregen wij het slechte nieuws dat de bekende olifanten een week geleden zijn vertrokken naar een andere regio. Normaliter lopen ze hier gewoon over het verblijf en was de kans groot geweest dat ze langs onze tent zouden lopen en van de boom bij onze tent zouden gaan eten. Helaas pindakaas! Dit betekent dus ook dat we geen woestijn olifant game drive gaan doen. De opties die we hebben is om naar de White Lady berg te gaan om de geschiedenis te bekijken op de geschilderde stenen in de berg. Of we gaan naar Tweyfelfontein waar je ook ‘rock paintings’ hebben en waar de olifanten naar toe zijn getrokken. Echter denken we eraan om dit te combineren op onze rit naar Etosha over twee dagen. De derde optie is om naar de Himba stam te gaan, echt typisch Afrika. En tot slot, de laatste optie: een dagje rust aan het zwembad in de zon. Pure ontspanning na alle drukke dagen die we al gehad hebben. En we denken dat het de ‘chill’ optie word en dat we alles omgooien. Lees: morgen chill dag en dan overmorgen na het ontbijt en uitchecken richting de White Lady gaan en dan onze weg te vervolgen naar Etosha.

Het schijnt dat wij rond 23:00 uur naar buiten moeten kijken richting de berg zodat we de ‘Melkweg’ kunnen gaan zien. Spannend! Dus dat gaan wij zo doen van ons terras.

Het blijft dus nog een verrassing wat de dag ons morgen gaat brengen.  Één ding is wel zeker: we kijken onze ogen uit op deze magistrale en bovenal prachtige droom locatie. Wauw, wauw en nog eens wauw.

Panorama Brandberg White LadyResortResortResort

X van ons

Ps: jullie begrijpen natuurlijk wel dat als Ilse moet plassen vannacht dat ze tim gaat wakker maken om te kijken of buiten de kust veilig is. Haha.

1. Carla Modder:
    31 januari 2020
    Hoi Ilse en Tim
    Spannende nachten voor jullie, ogen en oren open. En Ilse , Tim wakker maken hoor!!
    Of hebben jullie een nachtwacht !
    Geniet van de komende twee dagen, en helaas zijn de olifanten op reis er is vast genoeg te zien
    💋💋💋
  2. Anja:
    1 februari 2020
    Emmertje in de tent Ilse. Gaat perfect.