30 januari > Swakopmund

30 januari 2020 - Swakopmund, Namibië

Lieve volgers,

De blog is vandaag wat eerder dan normaal. We zitten op een fantastische plek nu met goede wifi dus maken meteen gebruik om onze fantastische ervaring van vanmorgen met jullie te delen.

Vanmorgen werden wij om 08:00 u (na een heerlijk ontbijt) opgehaald om de Living Desert Tour te doen om op zoek te gaan naar de kleine dieren die in de woestijn leven. Het is wat koud en beetje miezerig omdat aan de ene zijde de oceaan is en de andere zijde de woestijn. Dus een lange broek + vest aan en gaan!

Chris, onze gids, stelde zich voor en zonder ook nog maar iets gezien te hebben waren wij al enthousiast. Wat een sympathieke, vrolijke en aardige vent die vol passie zijn verhaal vertelde. Eenmaal aangekomen in de woestijn vertelde hij meteen wat regels zodat de woestijn niet onnodig meer mensensporen krijgt dan nodig is.

Na zijn uitleg van de regels zag hij een ‘verse’ plek waar een Woestijn Gekko zich ingegraven schijnt te hebben. Nou, als wij er langs waren gelopen hadden wij gewoon gedacht dat het door de wind zo was gekomen. De woestijngekko leeft alleen in de droge Namibwoestijn in zuidwestelijk Afrika, die voor het grootste deel in Namibië ligt en een klein deel in Angola. Deze speciale woestijngekko heeft poten net als een eend. Chris begon met graven en ja hoor, daar was hij. Wauw!

Gids ChrisGekko

Gekko

Hieronder omcirkeld de locatie van een gekko.

Herken de schuilplaats van Gekko

Na de gekko vervolgden wij onze route door weer de auto in te stappen en verder te rijden. Chris ging even een rondje lopen om te kijken of hij wat dieren kon spotten. En ja hoor! Hij kwam met een ‘poot-loze hagedis’ aangelopen in zijn handen. Heel bijzonder.

4507331-s.jpg?1580388907
Hieronder een zichtbaar spoor van de pootloze hagedis.

4507334-s.jpg?1580388889

Daarna kwamen we ook nog een giftige adder tegen welke zichzelf heel goed verstopt had. Wij hadden hem nooit gezien maar Chris zag twee ogen uit het zand komen, zoals op de foto hieronder. Na wat blazen toverde hij de blijkbaar zwangere slang te voorschijn. Echt fucking bijzonder.

Slang

Slang
VIDEO SLANG

We liepen terug naar de auto en gingen meer de woestijnduinen in. We kwamen op een plek met allemaal stenen maar als we goed keken zat er kennelijk ook een zwarte kameleon die zich had gecamoufleerd als steen. Bingo! Dat klopte. We stapten uit de auto en mochten op 3 meter afstand gaan zitten. De gids gooide vervolgens een wormpje op de grond en de Kameleon werd meteen heel licht van kleur en ging de worm eten. De transformatie van kleur ging binnen een paar seconde echt heel snel. Zo gaaf.

KameleonKameleonKameleonKameleon
 VIDEO KAMELEON

Verder hebben we nog wat hagedissen, spinnen, termieten, vogels etcetera gezien en een hele hoop geleerd over de woestijn. Echt heeeel erg gaaf was deze tour en zeer zeker aan te raden! Als extraatje gingen we nog even door de woestijnduinen heen rijden wat je normaal met een Quadbike zou doen. Heel gaaf om zo ook op een paar prachtige uitzichten van de woestijnduinen te zien en zelfs wat foto’s te kunnen schieten.

Auto in de duinenDe auto op de duinenSamen in de woestijn duinen
VIDEO SCHEUREN DOOR DE WOESTIJNDUINEN

Rond 13:00 u kwamen we terug bij onze guesthouse. Even opfrissen en hup naar onze auto om naar, op advies van Natalie (Tenzing Travel) naar ‘Two Beards’ te rijden voor een lekker kopje koffie en broodje. Nou Natalie, hier is niks aan gelogen en vermaken ons hier meer dan prima. Dankjewel!! En geloof mij, deze plek zou je zelf niet vinden omdat het in een soort ‘industriegebied’ zit. Fantastisch mooi en Starbucks is hier niks bij!!!

Two BeardsTim bij Two Beards4507362-s.jpg?15803885904507408-s.jpg?1580394031

We wilden nog even naar een lokale bierbrouwerij genaamd Namib Dunes Craft Brewery gaan maar doordat we zo aan het genieten waren bij ‘Two Beards’ hebben we dat niet meer gedaan. Nu weer lekker terug in onze guesthouse waar we samen een biertje gaan nemen en Ilse waarschijnlijk Tim weer gaat inmaken met Skip Bo. Vanavond eten we vlakbij onze Guesthouse en zullen het waarschijnlijk niet heel laat maken.

Morgen vervolgen wij onze droomreis richting Damaraland waar we in een tent gaan slapen (Ilse: help!) en nemen een kleine omweg om te stoppen in Cape Cross. Hier schijnen circa 80.000 zeeleeuwen te liggen. We zijn benieuwd. Jullie gaan van ons horen en wij genieten nog even verder.

X van ons

Ps: sorry voor de eerste ‘valse’ post. Ik had hem verwijderd omdat deze per ongeluk was gepubliceerd terwijl ik nog maar 3 regels had getypt. Haha.

1. Carmen Visser:
    30 januari 2020
    Gaaf hoor! Ik ben ook weer een beetje terug dus bedankt !! Geniet lekker, het gaat nog mooier worden!
  2. Ilse:
    30 januari 2020
    Dat is bijna onmogelijk! Als je even refresht, heb ik even video’s in het verslag toegevoegd 😁👍🏼
  3. Anja:
    Ik hoef helemaal niet heen! Je vertelt zo beeldend! Heerlijk
  4. Carla Modder:
    30 januari 2020
    Wat een super dag weer! Het houdt niet op!
    Fijn dat alles zo goed verloopt
    Geniet van de avond
    💋
  5. Yvonne:
    30 januari 2020
    Ai hene... hoe lekker al die verhale. Dit bring by my baie herinneringe terug... Toe ons destyds die pad tusse Windhoek (wat nog klein was, amper groter dan 'n dorp) en Swakopmund (wat rerig nog 'n dorpie was) gery het, was dit op 'n sandpad... Kudus en gemsbokke in oorvloed, wat so tjoep, tjoep, voor die aanrasende kar gespring het. By Swakopmund het ons destyds by die dorp se enigte apoteker verbly, die familie was vriende van my pa-hulle. Ons het toe, as kinders, saam met hulle kinders strand toe verkas met 'n halwe olie drom en hout. In die sand van die strand het ons 'n kuil gegrawe en daarin 'n vuur gemaak. Die olie drom het ons gevul met seewater en bo-op die vuur gesit. Die seuns van Swakop, het tusse die rotse gaan duik en teruggekom met kreefte... van sulke GROOT eksemplare, uit die koue seestroom wat langs die kus van Namibië stroom... die arme besies word toe sommer net so in die kokende water gegooi (en nee, hulle gil nie, al wil mense dit glo...dis net die gas wat uit die liggaam ontsnap...) 'n paar minute laat kook en daarna op die kole gegooi om hulle kleur te gee. Dit was die lekkerste maaltyd ooit... vars uit die see, voedsel wat toe nog egte voedsel was. Bly dat julle so lekker rondreis... dit bring vir my mooi herinneringe. Mooi bly!
  6. Natalie:
    31 januari 2020
    Say no more! Wat een fantastische verhalen. Geniet van Damaraland en de zeehonden
  7. Angela:
    31 januari 2020
    Ongelooflijk wat een super dag voor jullie en prachtige foto's. Geniet ze morgen weer een dag vol met avonturen 😘🤩
  8. Mieke:
    31 januari 2020
    Als je alles maar in het vizier hebt ils... geniet ervan! Dikke kuss
  9. Miriam:
    31 januari 2020
    Weer een prachtig avontuur! Die gekko is zoooo leuk! Wat een knapperd💖. De foto van jullie is heel gaaf🤩. Wat een mooie dieren in de woestijn👌 Daar had ik geen idee van.